HeleeninItalie.reismee.nl

Een prachtige slotweek aan het Gardameer

Dag vrienden!

Hangend op het vliegveld en met tranen in mijn ogen schrijf ik, met pen en papier, mijn laatste log uit Italie. Het is bijna voorbij, helaas, helaas. Bespiegelingen over mijn reis volgen misschien nog wel in een allerlaatste log als ik weer thuis ben. Nu is het tijd om nog even terug te kijken op een heerlijke laatste week in Italie.

Ik heb nu wel geod het verschil ervaren tussen reizen en vakantie vieren. Het eerste betekende voor mij elke dag in touw, veel doen en zien, doorgaans twee keer per dag uit eten en alles zelf beslissen, maar ook weinig kans om prachtige ervaringen direct te delen en om verantwoordelijkheden te delen. Vakantie vieren geeft meer rust en ontspanning, en vooral met twee families smaen is er altijd iets te doen en te beleven.

In mijn laatste log meldde ik jullie dat ik 's avonds met John en Gijs naar La Traviata (van Giuseppe Verdi) zou gaan in dè Romeinse Arena in Verona. Het is één van de hoogtepunten geworden van mijn reis. Wat een waanzinnige ervaring. De arena zat vrijwel helemaal vol! Endan te bedenken dat wij een dag van tevoren nog konden kiezen waar we wilden gaan zitten! We hadden prachtige plaatsen en hebben drie uur intens genoten van de fabuleuze zang van de hoofdrolspeelster Violetta (uitgevoerd door Ermonela Jaho), maar ook de anderen waren weergaloos. In combinatie met het decor, de fantastische kostuums, het live-orkest en natuurlijk de schitterende ambiance in de open lucht met 15.000 - 20.000 mensen is echt een unieke ervaring. Als ik dit opschrijf, zie ik ons weer zitten, stil van bewondering en gelukkig dat wij dit mochten meemaken. Nadat we, geruime tijd na afloop van het spektakel, toch vriendelijk werden verzocht de arena te verlaten (wij blijven tot de lichten doven..) bleek het nog altijd een enorme drukte op het grote Piazza Brà voor de arena. En ook voor de parkeergarage stond nog velen in de rij om hun kaartje te betalen. Goede reden om onszelf nog te trakteren op een heerlijke spritz. Zo konden we op een passende Italiaanse manier onze ervaringen en emoties over de uitvoering delen. En ondertussen blijft het gewoonweg heerlijk om rond één uur nog in een luchtig jurkje door Verona te kunnen lopen. Wat een fantastische avond!!

De dagen op de camping waren ook heerlijk. Allereerst al het uitslapen; dat was ik niet gewend! Daarna steeds gezellig met elkaar ontbijten en plannen smeden voor de rest van de dag. De families zijn een middagje gaan klimmen; de jongens vonden dat natuurlijk geweldig. Tante Heleen heeft die uurtjes benut om lekker rustig te lezen, dan weer in, dan weer uit de zon, beetje zwemmen in het zwembad; geen klagen. Met elkaar hebben we een dag later Sirmione bezocht, het schiereiland in het Gardameer. Het kasteel op het eiland is gebouwd in 1250 door de familie die destijds ook heerste over Verona, i Scaligeri. Sirmione is schattig met leuke, kleine straatjes en aan alle kanten vanzelfsprekend fraaie uitzichten op het meer en de omliggende bergen. Beetje jammer dat het 's middags begon te regenen, maar dan is er altijd tijd voor een spritz (mijn laatste...) en toen weer terug met de veerboot naar Lazise.

Gisteren nog een geweldige dag gehad op het Gardameer zelf. We hadden voor vier uur een speedboot gehuurd en dus was het tijd om te crossen op het meer. Eerst nog heerlijk met elkaar gezwommen, vervolgens Karen en Marlène ergens aan wal gezet en toen kon het echte varen beginnen! Geweldig om vol gas (zo'n 40 km per uur) over het water te scheuren. En zo nu en dan legden we de boot stil voor wat afkoeling in het water. Onder een mooie blauwe hemel hebben we echt een hele gave middag gehad. Bruingekleurd en helemaal voldaan leverden we rond zes uur de boot weer in. Een geweldige slotdag van mijn verblijf hier in Italie.

Vandaag hebben Gijs, Karen en ik nog een fraai wijnhuis in de buurt van Verona bezocht, zeer smaakvolle wijnen geproefd (wel even schakelen als je tien minuten daarvoor nog heel veel zin hebt in een latte macchiato, maar goed....) en Gijs heeft een mooie en waardevolle voorraad prachtige wijnen ingeslagen. Nadien hebben ze mij op het vliegveld van Verona afgezet. Dank GKGK en JMJR voor een heerlijke week bij jullie in Lazise!!

Inmiddels vlieg ik boven Italiaans grondgebied. Spijtig dat er erop zit, heel, heel spijtig. Natuurlijk is het geweldig om jullie allemaal weer te zien en te horen hoe het met jullie gaat, maar..... Als ik had mogen kiezen, had ik op de camping in Lazise al mijn kleren laten wassen en had ik de LP erbij gepakt om het reisschema voor de komende tijd (weken??) op te tuigen. Maar ja, mijn moeder wacht op Schiphol, zonder baan begint het geld op te raken, en aan alle dingen, ook de hele mooie, komt een einde.

Dank jullie wel voor al jullie lieve en enthousiaste reacties op mijn verhalen en foto's. Het was me een waar genoegen! Veel liefs, ciao e arrivederci!!!

Reacties

Reacties

Ed

Vol emotie lees ik je laatste blog. Wat heb jij een mooie tijd gehad. Het is je zo gegund. Diep in mijn hart ben ik heel erg jaloers op de keuze die je hebt gemaakt. En ik hoop je snel weer te zien om je verhalen te horen.

Dikke kus alvast.

AMMH

Lieve Heleen,

Gefeliciteerd met je prachtige reis en welkom terug! xxx, AM

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!