HeleeninItalie.reismee.nl

Indrukwekkend l'Aquila en Assisi

Dag vrienden!

Even een kort verhaal, want ik sta in een souvenirwinkeltje in Assisi; het enige punt hier waar ik kan internetten! Gelukkig maar, want zo kon ik snel even mijn planning voor de trein van morgen opschrijven. Gisteren vanuit Sulmona naar Assisi gereisd, met een tussenstop in l'Aquila. Ik kon daar een aantal uren de stad bewonderen, zo had ik gedacht. L'Aquila is de stad die in april 2009 is getroffen door een zware aardbeving. Jullie herinneren je wellicht nog wel de beelden van tv over de verwoestende effecten van de aardbeving in centro storico. Ik had verwacht nog wel wat restanten te zien van de gevolgen van de aardbeving, maar was niet voorbereid op een spookstad. Want dat is het. Alle winkels in het oude centrum zijn gesloten en werkelijk de hele binnenstad is gestut, zowel van binnen als van buiten. Er zijn verschillende gebieden die zijn afgezet met hekken, waar ook militairen staan die de boel bewaken. Ik krijg de indruk dat er nog steeds voor sommige gebieden instortingsgevaar bestaat, aangegeven met code rood. Andere gebieden hebben een code zwart of groen. Ik voelde me net zo'n ramptoerist. Heel naar. En er hangt ook een heel gelaten sfeer in het centrum. Het is echt volkomen verlaten. In een park net buiten het oude centrum staan wat stalletjes van winkeliers die proberen op die manier toch nog wat te verkopen. Maar verder is iedereen vertrokken. Ik zag een etalage van een kledingwinkel waar nog stond aangegeven: spring/summer 2009. Best wel schrijnend. Alleen het pand van La Banca Italia is al volledig opgeknapt (daar zit wel geld genoeg), maar verder is er nog ongelooflijk veel geld nodig om alles weer een beetje op orde te brengen, laat staan in ere te herstellen.

Na de treurigheid in l'Aquila ben ik doorgereisd naar Assisi. Ook hier zijn is het woord indrukwekkend op z'n plaats, zij het op een heel andere manier. Vanmorgen de prachtige basiliek van San Francesco bewonderd. De basiliek bestaat uit twee kerken die in de 13e eeuw zijn geconstrueerd, met werkelijk prachtige, nog in tact gebleven fresco's. Om hier op zondag te zijn, is dat toch wel bijzonder. Ik heb ook de ondergrondse kerk bekeken waar de heilige Francesco begraven ligt. Sereen is de sfeer daar, al moet je je dan maar niet ergeren aan mensen die dan toch moeten praten, in plaats van gewoonweg een keer een paar minuten hun mond te houden.... Uit de kerk bleek de voorspelde regen ook echt met bakken uit de hemel te komen. Gelukkig is het nu wel weer redelijk droog, dus ik ga weer verder met mijn verkenning hier!

Ciao amici!!!

Reacties

Reacties

AMMH

Dear Helena,

Heerlijke verhalen! Kun je wat foto's plaatsen van je bergtrip in Sulmona, na je beschrijving ben ik heel benieuwd. Vandaag heeft het hier de HELE dag geregend! Geniet maar intens van de zon die je daar hebt. Brasa, AM

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!